Go to Logga in Go toAnmäl dig

Ambient Lounge - verdensledende merkevare innen sakkosekk, modulsofa og hundeseng

Samtliga försäljningsvillkor ska godkännas av kunden innan betalning utförs. Detta inkluderar leverans, återbetalning och reklamationsvillkor.

1. Avtalet

Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som ges i beställningslösningen och eventuellt särskilt avtalade villkor. Vid eventuell motsättning mellan upplysningarna, går det som särskilt är avtalat mellan parterna före, så länge det inte strider mot tvingande lagstiftning.

Avtalet kommer dessutom att kompletteras av relevanta lagbestämmelser som reglerar köp av varor mellan näringsidkare och konsumenter.

2. Parterna

Säljare är Ambient Lounge Sverige AS, Org.nr.: 916815700, info@ambientlounge.se, tel. +47 403 34 453, och benämns i det följande som  säljare/säljaren.

Köpare är den konsument som gör beställningen, och benämns i det följande som  köpare/köparen.

3. Pris

Det angivna priset för varan och tjänsterna är det totala priset köparen ska betala. Detta pris inkluderar alla avgifter och tilläggskostnader. Ytterligare kostnader som säljaren före köpet inte har informerat om, ska köparen inte bära.

4. Avtalsingående

Avtalet är bindande för båda parter när köparen har skickat sin beställning till säljaren.

Avtalet är dock inte bindande om det har förekommit skriv- eller tryckfel i erbjudandet från säljaren i beställningslösningen i nätbutiken eller i köparens beställning, och den andra parten insåg eller borde ha insett att det förelåg ett sådant fel.

5. Betalningen

Om köparen använder kreditkort eller betalkort vid betalning, kan säljaren reservera köpesumman på kortet vid beställning. Kortet debiteras samma dag som varan skickas.

Klarna betalningsmetoder

I samarbete med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, erbjuder vi följande betalningsmetoder. Betalningen går alltid direkt till Klarna.

  • Faktura: Förfallodatum är 14 Dagar från det att varorna skickas ut. Fakturavillkoren hittar du här.
  • Konto: Klarna Konto är en ramkredit från Klarna som ger konsumenter möjlighet att betala sina köp i månatliga avbetalningar med 1/24 (minst 95 NOK) av totalbeloppet. Mer information om Klarna Konto, samt allmänna fakturavillkor och standardiserade europeiska upplysningar om konsumentkredit hittar du här.

Här  hittar du mer information om Klarna, och här kan du läsa deras användarvillkor. Användningen av sådan information regleras i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Klarnas integritetspolicy.

För att kunna erbjuda dig att använda Klarnas betalningsmetoder, måste vi dela viss information om dig med Klarna. Detta sker endast om du väljer Klarna som betalningsmetod. Klarna använder informationen för att bedöma om du kvalificerar dig för att använda deras betalningsmetoder. Informationen som används är namn, adress, e-postadress, telefonnummer, betalningshistorik samt beställningsinformation såsom betalningsmetod, frakttyp, beställningsdetaljer och liknande.

Användningen av sådan information regleras i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Klarnas integritetspolicy.

6. Leverans

saccosäck ÖVERDRAG + saccosäck FYLLNINGSMATERIAL (Funnelweb System)

Vårt leveransalternativ garanterar dig en transparent och gratis frakt för hela din beställning.

Det tar i genomsnitt 5-12 arbetsdagar att leverera produkter till våra kunder. När leveransen skickas via Postnord eller Postens Norgespaket kommer du att få ett e-postmeddelande med ett spårningsnummer, så att du kan följa leveransens framsteg. Vi erbjuder också lokal leverans genom vår egen eller tredje parts leveranstjänst.

Leveransmetoden avgör hur du tar emot produkten. Överdraget och fyllningsmaterialet skickas vanligtvis separat. Med hjälp av Funnelweb System är det däremot enkelt att sjunka in i fullständig komfort efter en snabb fyllning av saccosäcken. Detta system låter dig fylla säcken till din föredragna nivå. För frågor relaterade till fyllningen, tveka inte att kontakta oss eller besöka vår informationssida om fyllning. Du kommer ofta att få tillräckligt med pärlor för att fylla din säckstol till brädden, och ofta kommer du också att ha lite extra kvar efter detta.

Om vi väljer lokal leverans genom vår egen eller tredje parts tjänst, kommer produkten att levereras färdigfylld. Då kommer saccosäcken att vara redo för användning direkt ur förpackningen, och du slipper besväret med ytterligare uppackning och hantering av extra emballage. Saccosäcken kommer redo för avkoppling, och du kan placera den där det passar i hemmet.

Om du vill kontakta oss angående din beställning, vänligen använd e-postadressen info@ambientlounge.se och ange ditt ordernummer, eller ring oss på +47 403 34 453

Det finns fyra punkter som är viktiga:

1. Om du beställer från ett land utanför Sverige, så är du ansvarig för importskatter och andra kostnader kopplade till frakt över landsgränser. Detta är ditt ansvar och inte Ambient Lounge Sverige sitt. 
2. Du bör försäkra dig om att du kan vara tillgänglig på den specificerade adressen när produkten levereras. Detta kan vara hemadress eller jobbadress till exempel. Posten kommer att kontakta dig för att sätta upp leveransen. 
3. För expressleveranser eller speciella behov, vänligen ring oss så hjälper vi dig gärna och bistår dina behov. Tilläggskostnader för 24-48 timmars service kan tillkomma. 
4. Om du överväger en retur av en produkt, vänligen läs vår retur-policy, kontakta oss så att vi kan ge dig den rätta returadressen för produkten.

7. Risken för varan

Risken för varan övergår till köparen när han, eller hans representant, har fått varorna levererade i enlighet med punkt 6.

8. Ångerrätt

Om inte avtalet är undantaget från ångerrätt, kan köparen ångra köpet av varan i enlighet med ångerrättslagen.

Köparen måste ge säljaren meddelande om användning av ångerrätten inom 14 Dagar från det att tidsfristen börjar löpa. I tidsfristen inkluderas alla kalenderdagar. Om tidsfristen slutar på en lördag, helgdag eller högtidsdag förlängs fristen till närmaste arbetsdag.

Ångerfristen anses iakttagen om meddelandet skickas innan fristens utgång. Köparen har bevisbördan för att ångerrätten har gjorts gällande, och meddelandet bör därför ske skriftligen (ångerrättsformulär, E-post eller brev).

Vid köp av enskilda varor kommer ångerfristen att löpa från dagen efter varan/varorna mottagits.

Ångerfristen förlängs till 12 månader efter utgången av den ursprungliga fristen om säljaren inte före avtalets ingående informerar om att det föreligger ångerrätt och standardiserat ångerformulär. Detsamma gäller vid bristande information om villkor, tidsfrister och procedur för att använda ångerrätten. Om näringsidkaren ger informationen under dessa 12 månader, löper ångerfristen ändå ut 14 Dagar efter den dag köparen mottog informationen.

Vid användning av ångerrätten måste varan returneras till säljaren utan onödigt dröjsmål och senast 14 Dagar från meddelandet om användning av ångerrätten har getts. Köparen står för de direkta kostnaderna för att returnera varan. Säljaren kan inte ta ut avgift för köparens användning av ångerrätten. En extrakostnad på 200 kr kan förekomma vid nödvändig tvätt av returnerade hundsängar.

Köparen kan prova eller testa varan på ett försvarligt sätt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, utan att ångerrätten bortfaller. Om provning eller test av varan går utöver vad som är försvarligt och nödvändigt, kan köparen bli ansvarig för eventuell minskad värde på varan.

Säljaren är skyldig att återbetala köpesumman till köparen utan onödigt dröjsmål, och senast 14 Dagar från det att säljaren fick meddelande om köparens beslut att använda ångerrätten. Säljaren har rätt att hålla inne betalningen tills han har mottagit varorna från köparen, eller tills köparen har lämnat dokumentation för att varorna är skickade tillbaka.

9. Försening och utebliven leverans - köparens rättigheter och tidsfrist för att anmäla krav

Vid krav om avtalsbrottsåtgärder bör meddelandet av bevisningsskäl vara skriftligt (till exempel E-post).

Uppfyllelse

Köparen kan hålla fast vid köpet och kräva uppfyllelse från säljaren. Köparen kan dock inte kräva uppfyllelse om det finns ett hinder som säljaren inte kan övervinna, eller om uppfyllelse skulle medföra en så stor olägenhet eller kostnad för säljaren att det står i väsentlig disproportion till köparens intresse av att säljaren uppfyller. Om hindren bortfaller inom rimlig tid, kan köparen ändå kräva uppfyllelse.

Köparen förlorar sin rätt att kräva uppfyllelse om han eller hon väntar oskäligt länge med att framställa kravet.

Hävning

Om säljaren inte levererar varan på leveranstidpunkten, ska köparen uppmana säljaren att leverera inom en rimlig tilläggsfrist för uppfyllelse. Om säljaren inte levererar varan inom tilläggsfristen, kan köparen häva köpet.

Om varan levereras efter den tilläggsfrist konsumenten har satt eller efter leveranstidpunkten som var avgörande för avtalets ingående, måste krav på hävning göras gällande inom rimlig tid efter att köparen fick veta om leveransen.

10. Fel på varan - köparens rättigheter och reklamationsfrist

Om det finns ett fel på varan måste köparen inom rimlig tid efter att det upptäcktes eller borde ha upptäckts, ge säljaren meddelande om att han eller hon vill åberopa felet. Köparen har alltid reklamerat i tid om det sker inom 2 månader från att felet upptäcktes eller borde upptäckas. Reklamation kan ske senast två år efter att köparen övertog varan. Om varan eller delar av den är avsedd att hålla väsentligt längre än två år, är reklamationsfristen fem år.

Reklamation till säljaren bör ske skriftligt.

Rättning eller omleverans

Köparen kan välja mellan att kräva att felet rättas eller leverans av motsvarande vara. Säljaren kan dock motsätta sig köparens krav om genomförandet av kravet är omöjligt eller orsakar säljaren orimliga kostnader. Rättning eller omleverans ska ske inom rimlig tid. Säljaren har i princip inte rätt att göra mer än två försök till avhjälpande för samma fel.

Prisavdrag

Köparen kan kräva ett lämpligt prisavdrag om varan inte blir rättad eller omlevererad. Detta innebär att förhållandet mellan nedsatt och avtalat pris motsvarar förhållandet mellan varans värde i bristfälligt och avtalsenligt skick. Om särskilda skäl talar för det, kan prisavdraget istället sättas lika med felets betydelse för köparen.

Hävning

Om varan inte är rättad eller omlevererad, kan köparen också häva köpet när felet inte är obetydligt.

11. Säljarens rättigheter vid köparens kontraktsbrott

Om köparen inte betalar eller uppfyller de övriga skyldigheterna enligt avtalet eller lagen, och detta inte beror på säljaren eller förhållanden på säljarens sida, kan säljaren enligt reglerna i konsumentköplagen kapitel 9 under omständigheterna hålla varan tillbaka, kräva uppfyllelse  av avtalen, kräva avtalen hävdad samt kräva ersättning från köparen. Säljaren kommer också efter omständigheterna att kunna kräva ränta vid försenad betalning, inkassogebyr och en rimlig avgift vid outlösta varor.

Fullgörelse

Säljaren kan hålla fast vid köpet och kräva att köparen betalar köpesumman. Om varan inte är levererad, förlorar säljaren sin rätt om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Hävning

Säljaren kan häva avtalet om det föreligger väsentligt betalningsdröjsmål eller annat väsentligt avtalsbrott från köparens sida. Säljaren kan dock inte häva om hela köpesumman är betald. Om säljaren fastställer en rimlig tilläggsfrist för fullgörelse och köparen inte betalar inom denna frist, kan säljaren häva köpet.

Ränta vid försenad betalning/inkassogebyr

Om köparen inte betalar köpesumman enligt avtalet, kan säljaren kräva ränta på köpesumman enligt dröjsmålsränte-lagen. Vid utebliven betalning kan kravet, efter föregående varsel, skickas till köparen som då kan hållas ansvarig för avgift enligt inkassolagen.

Avgift vid outlösta ej förskottsbetalda varor

Om köparen underlåter att hämta obetalda varor, kan säljaren belasta köparen med en avgift. Avgiften ska maximalt täcka säljarens faktiska utlägg för att leverera varan till köparen. En sådan avgift kan inte belasta köpare under 18 år.

12. Garanti

Garanti som ges av säljaren eller tillverkaren, ger köparen rättigheter utöver de köparen redan har enligt tvingande lagstiftning. En garanti innebär därmed inga begränsningar i köparens rätt till reklamation och krav vid försening eller fel enligt punkt 9 och 10.

13. Personuppgifter

Ansvarig för behandling av insamlade personuppgifter är säljaren. Om inte köparen samtycker till något annat, kan säljaren, i enlighet med personuppgiftslagen, endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt avtalet. Köparens personuppgifter kommer endast att lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna genomföra avtalet med köparen, eller i lagstadgade fall.

14. Konfliktlösning

Klagomål riktas till säljaren inom rimlig tid, se punkt 9 och 10. Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Om detta inte lyckas, kan köparen kontakta Konsumentverket för medling. Konsumentverket är tillgängligt på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

top-navigate-icon.png